افزودنی‌ها

پارافین چیست؟ اثرات مخرب پارافین بر پوست و مو

اثرات مخرب پارافین بر پوست و مو

پارافین چیست؟ اثرات مخرب پارافین بر پوست و مو

اگر بخواهیم به زبان ساده به معنی پارافین بپردازیم، باید بگوییم که پارافین در واقع یک ماده‌ نفتی یا به دست آمده از نفت است و به دو شکل مایع یا جامد یافت می‌ شود. پارافین جامد همان طور که از نامش پیداست، حالت ژله ‌ای دارد و به آن واکس پارافین هم گفته می ‌شود. به عبارت دیگر، هر گاه که به واکس پارافین اشاره می شود، مقصود پارافین جامد است.

از دیرباز نوع جامد و ژله‌ای پارافین بیش از هر کاربرد دیگری به منظور تولید انواع شمع استفاده می شد، هر چند که با گذشت زمان به کاربردهای دیگر پارافین افزوده شده است. به دلیل استفاده از پارافین در صنایع مختلف تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به معرفی پارافین بپردازیم و بگوییم که چرا با توجه به اثرات مخرب پارافین بر پوست و مو، استفاده از محصولات فاقد پارافین مناسب تر است.

پارافین چیست؟

پارافین در واقع یک ترکیب هیدروکربنی سیر شده است که همه اتم‌ های کربن موجود در مولکول های آن با پیوندهای ساده‌ به همدیگر متصل‌ شده اند. به این هیدروکربن ‌ها که تحت عنوان پارافین شناخته می ‌شوند، آلکان نیز می‌ گویند.

پارافین جامد تقریباً در حدود ۳ تا ۵ درصد روغن دارد و معمولا به رنگ سفید شیری است و همان گونه که به آن اشاره شد، حالت ژله ‌ای دارد. این ماده در دمای بین ۵۸ تا ۶۰ درجه سانتی گراد ذوب شده و در دمای ۵۰ تا ۵۵ درجه‌ سانتی گراد به حالت جامد در می آید. در واقع به همین دلیل است که بیشتر وقت ها این ماده به صورت جامد دیده می شود.

ویژگی‌ های گفته شده مربوط به پارافین جامد است و رنگ پارافین مایع سفید است و ظاهری شفاف دارد. نقطه جوش این نوع از پارافین ۱۷۵ درجه‌ سانتی گراد است و در دمای ۲۶۵ درجه‌ سانتی گراد هم تبخیر می‌ شود.

استفاده از پارافین برای بهبود سلامت پوست و مو

علاوه بر کاربرد پارافین در صنایع مختلف، از این ماده در حوزه بهداشت و درمان هم استفاده می‌ شود. این کار بیشتر تحت عنوان پارافین درمانی یا پدیکور مبتنی بر پارافین در سالن‌های زیبایی بانوان، مورد توجه است.

به طور کلی پارافین درمانی بیش از هر عضو دیگر بدن برای پاها مورد استفاده قرار می گیرد و شیوه ‌ای برای مراقبت از پوست پاها محسوب می شود با این حال همچنان بسیاری از متخصصان زیبایی بر استفاده از مواد بهداشتی فاقد پارافین تاکید دارند. شما می توانید با خیال آسوده از محصولات آرایشی بهداشتی شاربوت که فاقد مواد شیمیایی مضر از جمله پارافین هستند، استفاده کنید.

عوارض جانبی استفاده از پارافین برای جوان سازی پوست دست

پارافین تراپی علاوه بر استفاده در جوان سازی پوست پا، برای جونسازی پوست دست هم مورد استفاده قرار می گیرد و موجب از بین رفتن خشکی پوست می شود. در واقع، پوست بدن با استفاده از پارافین نرم و مرطوب می شود ولی باید مراقب استفاده از این ماده بود زیرا استشمام بوی پارافین ممکن است موجب ایجاد سردرد، حالت تهوع و حتی مسمومیت بنزنی شود. مسمومیت بنزنی هم می تواند منجر به سرطان ریه شود.

هم چنین گاهی پوست بدن به پارافین حساسیت نشان می دهد؛ بنابراین، در صورتی که پوست حساسی دارید بهتر است از مواد فاقد پارافین استفاده کنید. به طور معمول در پارافین تراپی پس از این که تکه های پارافین را گرم کردند، آن را روی پوست می گذارند، بنابراین پوست شما ممکن است به گرمای پارافین حساسیت نشان دهد و تحریک شود و منجر به قرمز شدن پوست و تاول زدن آن شود.

پارافین تراپی

عوارض جانبی استفاده از پارافین برای جوان سازی پوست صورت

هر چند که از پارافین برای جوان سازی پوست دست استفاده می شود ولی توصیه شده است که برای جوان سازی پوست صورت از مواد فاقد پارافین استفاده شود زیرا برخی از افراد حساسیت پوستی دارند و پوست صورت آن ها ممکن است حتی در دمای پایین هم دچار سوختگی شود.

عوارض جانبی پارافین مایع برای مو

استفاده از پارافین مایع برای موها ممکن است موجب تحریک پوست سر شود زیرا این ماده موها را سنگین می‌ کند.
هم چنین استفاده از آن در طولانی مدت می تواند موجب خشک شدن موها شود. از طرفی اثر این ماده تا اولین شستشو بر موها باقی می ‌ماند به این معنی که پارافین مایع برای مو کار خاصی انجام نمی دهد و موها را تغذیه یا ترمیم نمی ‌کند، در واقع پارافین تنها روی سطح موها تاثیر می‌ گذارد و پس از شستشوی موها از بین می ‌رود.

آیا پارافین مایع  برای پوست بی خطر است؟

در سال های اخیر استفاده از پارافین مایع منسوخ شده و گفته می شود که برای پوست خطرناک است. یکی از مواردی که در خصوص استفاده از پارافین مایع گفته می شود این است که این ماده در واقع پوست را مرطوب نمی کند و بسیاری از متخصصان زیبایی معتقدند که احساس رطوبت ایجاد شده به وسیله پارافین مایع واقعی نیست.

به عبارت دیگر، وقتی فردی از محصولی حاوی پارافین مایع استفاده می کند، احساس نرمی که روی پوست خود دارد سطحی است و به بافت واقعی پوست مربوط نمی شود؛  بنابراین، اثرات مرطوب کنندگی پارافین مایع یک توهم حسی است. در واقع، پارافین با ایجاد یک سد روی سطح پوست، به حفظ رطوبت آن کمک می کند و رطوبت پوست را بهبود نمی‌بخشد.

هم چنین، همان طور که گفتیم، پارافین مایع از نفت به وجود می آید و به همین دلیل به تازگی توسط آژانس حفاظت از محیط زیست و سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک ماده سرطان زا معرفی شده است . البته هر چند که پارافین مایع پیش از این که در فرمول محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده شود، مورد آزمایش های متعددی قرار بگیرد ولی باز هم استفاده از محصولات فاقد پارافین توصیه شده است.

یکی دیگر از مضرات استفاده از پارافین مایع این است که این ماده می تواند منافذ پوست را مسدود کند و موجب تولید لک و آکنه شود. هم چنین گفته می شود که پارافین مایع می تواند مشکلات بروز آکنه را برای بعضی از افراد تشدید کند. به همین دلیل در صورتی که سابقه آکنه دارید، بهتر است از مواد آرایشی و بهداشتی فاقد پارافین استفاده کنید.

سخن پایانی

پارافین یک ماده شیمیایی است که از نفت به دست می آید به همین دلیل در خصوص فواید و مضرات استفاده از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی، باورها و توصیه های مختلفی موجود است. با این حال از پارافین تراپی برای نرم کردن و جوانسازی پوست پا و دست استفاده می شود ولی توصیه متخصصان حوزه سلامت و بهداشت استفاده از محصولات فاقد پارافین برای حفظ سلامت پوست و مو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *