افزودنی‌ها

شی باتر چیست؟

شی باتر چیست

بر کسی پوشیده نیست که محصولات آرایشی بهداشتی, حتی محصولات مراقبت از مو و پوست حاوی مواد شیمیایی می باشد و وجود روغن ها و مواد گیاهی در این ترکیبات تاثیرگذاری این محصولات را بیشتر کرده و عوارض آن را کمتر می کند. یکی از این روغن های تاثیر گذار و با کیفیت شی باتر می باشد که سرشار از ویتامین و امگا است و در حفظ کیفیت و درخشانندگی مو و پوست بسیار موثر است.

شی باتر چیست؟

شی باتر یک نوع روغن استخراج شده از آجیل درخت شی است که بصورت کره یا روغن به عنوان یک ماده آرایشی در صنعت آرایشی-بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.
این نوع روغن یا کره در دمای گرم جامد و به رنگ مایل به سفید می باشد. اکثر درختان این روغن در آفریقا هستند و از هزاران سال است که مردمان کشور آفریقا از آن در تولید صابون، شامپو و پخت و پز استفاده می کنند و هم اینک استفاده از آن در سراسر مردم جهان محبوبیت یافته است تا آنجا که درخت شی را درخت زندگانی (کاریت) نیز می نامند! گفتنیست یکی از مهم ترین دلایل استفاده از آن در صنایع آرایشی- بهداشتی غلظت بالای ویتامین ها و اسیدهای چرب موجود در روغن شی است و جالب است بدانید که خود آجیل درخت شی بیشتر برای استخراج روغن آن کاربرد دارد، زیرا آجیل درخت شی از پروتئین کمی برخوردار است و می تواند منجر به حساسیت شود.

شی باتر دارای از چه ترکیباتی به دست می آید؟

شی باتر حاوی مقادیر زیادی از اسیدچرب مانند پالمیتیک، استئاریک و اولئیک و لینولئیک و.. می باشد هم چنین ویتامین های آ و ای و سی که آنتی‌اکسیدان هستند و باعث بهبود گردش خون و رشد سالم سلول‌های پوستی می‌شوند نیز به وفور در آن یافت می شود..
تری‌گلیسریدها. و ستیل‌استرها که همان بخش مومی‌شکل شی‌باتر هستند که در نرم و لطافت پوست بسیار تاثیر گذارند.

 

کابردهای استفادده از شی باتر

استفاده در موارد دارویی به عنوان ترمیم کننده زخم و بهبود جای اسکار
استفاده از آن به عنوان یک محصول ضدباکتریایی و قارچی در درمان آکنه و جای جوش پوست صورت و بدن
تسکین دهنده نیش حشرات و زنبور و …
کاهش احتقان بینی و آسیب های مخاطی
به عنوان یک محصول پوستی قوی شناخته می شود
از تاثیرات شی باتر بر پوست می توان به:
مرطوب نگه داشتن پوست به مدت طولانی، درمان اگزما، کمک به کاهش تحریکات پوستی و تقویت کلاژن و کاهش زمان پیری پوست صورت اشاره داشت.
اما گفتنی است که یکی از رایج ترین کاربردهای استفاده از شی باتر استفاده از آن برای مو سر می باشد که در گریدهای مختلف در صنایع بهداشتی مو مورد استفاده قرار می گیرد.
تاثیر استفاده از شی باتر برای موی سر
حفظ رطوبت و افزایش لطافت مو
جلوگیری از شکستگی مو
کاهش خشکی و موخوره شدن
محافظت از ساقه مو سر در برابر حرارت ناشی از وسایل حرارتی مانند اتو مو و بابلیس و…
کاهش و جلوگیری از تحریکات پوستی و قرمز شدن پوست کف سر
تقویت الیاف و کوتیکول های مو سر
لازم به ذکر است که استفاده از شی باتر برای انواع موهای آسیب دیده، خشک یا رنگ شده بی خطر است.

 

نکاتی که باید قبل از استفاده از روغن شی باتر بدانید
از آنجایی که روغن شی باتر در مرطوب نگه داشتن مو و چرب کردن ساقه مو بسیار موثر است، ممکن است استفاده از آن برای موهای نازک یا موهای سر دارای پوست چرب نامناسب باشد و تجمع چربی بیش از حد در کف سر منجر به ریزش مو یا ایجاد جوش در ناحیه صورت، شانه، دست شود.
لذا استفاده از محصولات مو دارای شی باتر که غلظت و میزان آن کمتر است جهت تاثیر گذاری بیشتر و جلوگیری از عوارض جانبی توصیه می شود.
روش مصرف شی باتر
گرچه آمار مصرف شی باتر بصورت روغن یا کره بین عموم مردم بالا است اما شی باتر در در دمای اتاق دارای استحکام بالاییست و پخش آن دشوار است و به همین علت اکثرا بصورت ترکیب با روغن دیگر مورد استفاده قرار می گیرد که ممکن منجر به حساسیت پوستی شود لذا توصیه می شود که از محصولات مراقبت از پوست و مو حاوی روغن شی باتر استفاده گردد.

آیا شی باتر عوارضی هم دارد؟

شی باتر یکی از کم عارضه ترین روغن های گیاهی است که بافت جامد و یا نرم دارد و بیشتر اوقات در افراد منجر به ایجاد برخی از حساسیت های پوستی می باشد زیرا اگر بصورت جامد مصرف شود ممکن است باعث بستن منافذ پوستی شود که با استفاده از محصولاتی که به شکل خالص در آن وجود ندارد این مشکلات رفع می شود.

نحوه استفاده از محصولات مو دارای شی باتر

اگر از ماسک های مو حاوی روغن شی باتر استفاده می کنید بستگی به نوع شرکت تولید کنننده آن می توانید محصول را همراه با آّبکشی یا بدون آبکشی استفاده کنید. ابتدا بعد از شامپو کردن موها ، آب اضافه مود خود را گرفته و سپس مقداری از کرم مو را بر کف دست خود بریزید و به آرامی روی ساقه مو خود ماساژ دهید، اگر دارای موهای نازک و حساس هستید سعی کنید بیشتر قسمت انتهای مو را ماساژ دهید و بعد از گذشت 5 الی 10 دقیقه آن را آبکشی نمایید. استفاده از کرم مو بدون آبکشی نیز به این صورت است که بعد از شست و شوی مو آّب مو را با حوله مناسب گرفته تا به حدی که مو مقداری نم دار باشد سپس مقدار مناسبی از کرم مو را بر کف دست خود ریخته و با ملایمت به حدی ساقه مو را ماساژ می دهید تا کرم مو جذب آن شود. البته کرم های مو حاوی روغن شی باتر بعد از جذب نیز حالت درخشانندگی و سنگینی مو را حفظ می کنند.

کلام آخر

بر اساس مطالب بالا و فوایدی که ذکر گردید؛ تاثیرات آن بر مو سبب شده است که شی باتر در انواع ماسک ها و نرم کننده ها و شامپوها به کار می رود. البته استفاده از شی باتر فقط در محصولات مراقبت از مو محدود نمی شود و در انواع محصولات پوستی نظیر آبرسان ها و کرم های مرطوب کننده نیز کاربرد دارد. ماسک موهای مغذی و ترمیم کننده شاربوت؛ غنی شده از شی باتر و روغن آووکادو می باشند که رطوبت‌رسانی و ترمیم‌کننده قوی تارهای مو را بدون ایجاد حس چربی برای موهای شما به ارمغان می آورد و یک لایه محافظتی را در برابر اثرات مخرب محیطی و تابش نور خورشید بر روی مو ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *