افزودنی‌ها

مضرات سولفات موجود در محصولات آرایشی بهداشتی بر سلامت پوست و مو

مضرات سولفات موجود در محصولات آرایشی بهداشتی بر سلامت پوست و مو

مضرات سولفات موجود در محصولات آرایشی بهداشتی بر سلامت پوست و مو

حتما شنیده اید که می گویند برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی فاقد سولفات بوده و برای بدن هیچ گونه ضرری ندارند. آیا تا به حال برایتان این سوال پیش آمده است که اصلا سولفات چیست و وجود آن می تواند چه تاثیراتی در بدن ما داشته باشد؟ در این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی همه جانبه این موضوع بپردازیم.

سولفات چیست؟

اصطلاح سولفات از کلمه لاتین sulfur گرفته شده است که به عنوان گوگرد ترجمه می شود. سولفات یک ترکیب شیمیایی است که از واکنش اسید سولفوریک با فلزات، کربنات ها و هیدروکسیدها به دست می آید. به همین ترتیب، از اکسید کردن یک سولفید نیز به می توان سولفات را بدست آورد.

به عبارت دیگر، سولفات نوعی نمک است که از ترکیباتی اعم از مواد معدنی یا آلی تولید می شود. بنابراین نمک های مختلف تشکیل دهنده سولفات را اسید سولفوریک سولفات نامیده می گویند. از نظر فنی، سولفات ها به عنوان سورفکتانت ها، شوینده ها یا امولسیون کننده ها طبقه بندی می شوند.

محصولات آرایشی و بهداشتی که ممکن است حاوی سولفات باشند

برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در بازار حاوی سولفات هستند که برخی از پرفروش ترین آنها را در این بخش برای شما ارائه می دهیم. این محصولات عبارت اند از:

  • میسلار واترها (پاک کننده های آرایشی)
  • شامپوها
  • اسکراب ها
  • ژل های شستشو بدن
  • ژل های پاک کننده صورت
  • مرطوب کننده ها
  • صابون های مایع دست
  • خمیر دندان
  • محصولات بهداشتی مخصوص

تاثیرات ناخوشایند استفاده مداوم از محصولات آرایشی بهداشتی حاوی سولفات

استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی سولفات دار می تواند تاثیرات منفی بسیاری بر سلامت بدن بگذارد. این تاثیرات عبارت اند از:

  • محصولات حاوی سولفات لایه هیدرولیپیدی پوست را خشک و تخریب می کنند. این بدان معنی است که به سد محافظ پوست حمله کرده و منجر به خشکی و سفتی آن می شود. از سویی دیگر، سولفات های مصنوعی همچنین می توانند در بدن انباشته شوند و در دراز مدت باعث به وجود آمدن آسیب های غیر قابل درمان شوند.
  • استفاده از محصولات آرایشی سولفات دار بر روی صورت باعث عدم تعادل چربی پوست شده و از سویی دیگر باعث می شود پوست بیش از حد معمول سبوم تولید کند که در نهایت به پوست چرب مستعد آکنه ختم می شود. سولفات های SLS و SLES می توانند باعث تحریک چشم، پوست و همچنین دهان نیز شوند.
  • استفاده مکرر از شامپوهای سولفات دار باعث می شود تا روغن طبیعی موی شما از بین رفته که در نهایت منجر به کدر شدن و شکننده شدن موها می شود. در برخی موارد سولفات های مصنوعی می توانند باعث درماتیت، اگزما یا پوست آتوپیک نیز شوند.

تاثیرات مخرب سولفات موجود در محصولات آرایشی بهداشتی

 

چگونه وجود سولفات را در محصولات شناسایی کنیم؟

برای شناسایی سولفات در یک محصول، لازم است برچسب آن را مطالعه کنید تا مشخص شود که آیا حاوی هر یک از این سورفکتانت ها است یا خیر. اگر هر یک از موارد زیر را در برچسب محصولات مشاهده کردید، به این معناست که در فرمولاسیون آن از سولفات استفاده شده است:

  • آمونیوم لوریل سولفات.
  • دی سدیم لورت سولفوسوکسینات.
  • سدیم کوکویل ایزیتیونات.
  • سدیم لورت سولفات.
  • سدیم لوریل سولفات.
  • سدیم لوریل سولفواستات.
  • سدیم میرت سولفات.

البته شما می توانید با انتخاب محصولات برند شاربوت، بدون نگرانی از وجود سولفات در محصولات آرایشی و بهداشتی، به خرید آنها پرداخته و زیبایی را به خود هدیه بدهید.

چرا در ساخت محصولات آرایشی از سولفات استفاده می شود؟

سولفات ها در لوازم آرایشی عمدتا به عنوان پاک کننده استفاده می شوند، زیرا کثیفی ها و روغن ها را در خود حل می کنند. یعنی این ترکیب وظیفه پاکسازی عمیق پوست یا مو را بر عهده دارد. سولفات های سورفکتانت، سولفات هایی هستند که در صنایع آرایشی و بهداشتی وجود دارند، به این معنی که هم روغن و هم آب را جذب می کنند.

این موضوع باعث می شود کثیفی و چربی ها به راحتی از روی پوست و مو شسته شوند. کف مشخصه شامپوها، صابون‌ ها و حتی خمیردندان ‌ها توسط سولفات ایجاد می ‌شود؛ زیرا این سورفکتانت ‌ها توانایی تبدیل از حالت مایع به کف ‌دار را دارند.

بیشترین مصرف سولفات در صنایع آرایشی و بهداشتی کدامند؟

SLS (Sodium Lauryl Sulfate) و SLES (Sodium Laureth Sulfate) خاصیت تمیز کنندگی خوبی دارند و بسیار مقرون به صرفه هستند. به همین دلیل است که در تولید بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی از آنها استفاده می شود، زیرا یک ترکیب نسبتا ارزان هستند و کف کافی در این محصولات را تشکیل می دهند.

تفاوت بین هر دو سولفات در ساختار شیمیایی آنها است، در حالی که سدیم لوریل سولفات (SLS) دارای یک زنجیره آلکیل است، سدیم لوریل اتر سولفات (SLES سدیم لورت سولفات) دارای یک زنجیره استری (سولفات اتوکسیله) است.

سولفات موجود در 1،4-دیوکسان نباید خطری را برای بزرگسالان ایجاد کند، اما برای کودکان مضر است. به همین دلیل، نهادهای مسئول، استفاده از آن را در لوازم آرایشی طبیعی یا ارگانیک تایید شده را نمی پذیرند.

چگونه مشکلات ناشی از سولفات لوازم آرایشی و بهداشتی را درمان کنیم؟

برای این که بتوانیم تاثیرات ناخوشایند استفاده از محصولات سولفات دار را از بین ببریم، می بایست در سریع ترین زمان به درمان آنها بپردازیم. در این طور مواقع شما ابتدا باید بررسی کنید که میزان آسیب های وارد شده به پوست یا موی شما تا چه اندازه است. اگر مواردی مانند اگزما در این بین وجود نداشت (در صورت وجود می بایست حتما به پزشک مراجعه شود) می توانید از محصولات فاقد سولفات برای درمان استفاده کنید.

محصولات عرضه شده توسط برند شاربوت می توانند انتخابی عالی در این زمینه باشند. با انتخاب این محصولات می توانند جانی دوباره به مو یا پوست آسیب دیده خود ببخشید. در نظر داشته باشید که استفاده مکرر از محصولات حاوی سولفات می تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر پوست یا موی شما به وجود آورد، پس همین امروز جای شامپو و محصولات پوستی سولفات دار خود را به محصولات بدون سولفات بدهید تا خیال خود را از بابت سلامت پوست و موهایتان راحت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب ما سعی بر این داشتیم تا شما را با انواع مشکلاتی که ناشی از وجود سولفات در محصولات آرایشی و بهداشتی است، آشنا کنیم. با توجه به نکاتی که در این مطلب ذکر شد، می توانید با انتخاب محصولات فاقد سولفات برند شاربوت، سلامت را به پوست و موی خود برگردانده و زیبایی را نیز به خود هدیه دهید. از این که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید، بسیار سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *