افزودنی‌ها

گلیکولیپید و تاثیرات آن بر مرطوب کنندگی پوست

گلیکولیپید و تاثیرات آن بر مرطوب کنندگی پوست

گلیکولیپید و تاثیرات آن بر مرطوب کنندگی پوست

گلیکولیپید یکی از عناصر اصلی کرم‌های مرطوب کننده پوست و میسلار واترها است. گلیکولیپیدها گروهی از ترکیبات آلی هستند که از پیوند بین کربوهیدرات و لیپید آبگریز به وجود می‌آیند. این ترکیبات یکی از اجزاء اصلی و مهم غشاء سلول‌‎های بدن هستند و به مقادیر زیادی در بدن یافت می‌شوند. طبق تحقیقاتی که در چند سال اخیر انجام شده است، استفاده از گلیکولیپیدها در محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار مفید است و خواص زیادی برای پوست به همراه دارد. این عنصر حیاتی و مفید که در محصولات پاک کننده پوست شاربوت نیز وجود دارد، خواص متعددی از جمله رطوبت بسیار بالا، جوان سازی پوست، خاصیت ضد سرطانی و … برای پوست‌های زیبای شما به همراه دارد. در این مقاله به طور کامل با گلیکولیپید، ساختار و خواص آن آشنا خواهیم شد.

گلیکولیپید چیست؟

گلیکولیپیدها در واقع شبکه ای از لیپیدها هستند که از کربوهیدرات‌ها، اسفنگولیپیدها و اسیدهای چرب تشکیل شده است. گلیکولیپیدها در غشای سلول‌های بدن انسان یافت می شوند و به مقادیر فراوانی در اپیدرم پوست یافت می‌شوند، به گونه‌ای که قریب به 50 درصد حجم اپیدرم را گلیکولیپیدها و اسیدهای چرب تشکیل می‌دهند. هر یک مولکول گلیکولیپید از اتصال زنجیره کربوهیدرات + گلیسرول + اسیدهای چرب حاصل می‌شود. نوع دیگری از گلیکولیپیدها از اتصال زنجیره کربوهیدرات + سرآمید (اسفنگوزین + اسیدهای چرب) حاصل می‌شود. سرآمید نیز عنصری است که نقش بسیار پر رنگی در سلامتی پوست و مو دارد.

گلیکولیپید چیست

فواید گلیکولیپید

در حقیقت گلیکولیپیدها و دیگر لیپیدهای پوستی که اکثرا در اپیدرم واقع هستند، بخشی از سد دفاعی پوست محسوب می‌شوند. در نتیجه علاوه بر خاصیت ایمنی گلیکولیپیدها، این مواد مانع از هدر رفتن رطوبت پوست می‌شوند. در یکی از تحقیقاتی که اخیرا انجام شد، اذهان شده که این مواد به دلیل خواص منحصر بفردشان در تشکیل کریستال مایع و حفظ رطوبت پوست، باعث افزایش میزان آب لایه شاخی پوست می‌شوند که نتیجه آن افزایش رطوبت و شادابی پوست است. در تحقیقی دیگر، اثر گلیکولیپیدها بر درمان سلول‌های سرطانی بدخیم را مورد آزمایش قرار دادند.

گلیکولیپیدها به دلیل خواص زیست فعالانه و اثرات ضد میکروبی که دارند، تعدیل کننده ایمنی و ضد سرطان هستند. تابش مداوم نور خورشید به پوست، منجر به تومورهای بدخیم پوستی یا اصطلاحا ملانوما می‌شود. تجزیه و تحلیل نتایج این تحقیق نشان داد با اینکه گلیکولیپیدها بسته به ساختار شیمیایی سلول‌ها اثرات متفاوتی می‌گذارند، اما قادر به تخریب سلول‌های سرطانی و از بین بردن تدریجی تومور هستند. در نتیجه با قاطعیت می توان گفت که وجود این عناصر هم در کرم‌های ضدآفتاب و هم در کرم‌های مرطوب کننده حیاتی است. برای مثال، میسلار واتر شاربوت دارای دو عنصر اصلی گلیکولیپید و گلیسرین است که خواص مشابهی دارند و خواص بسیاری را برای پوست شما به همراه دارند.

فواید گلیکولیپید برای پوست

1. ترمیم سد دفاعی پوست

پوست لایه محافظی است که از سایر اعضای بدن در برابر عوامل مخرب و محیطی محافظت می‌کند. این لایه محافظ نیز خود به رسیدگی و مراقبت احتیاج دارد. در غیر این صورت با افزایش سن یا استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب مانند صابون، لایه بردار و … یا قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مخرب، به سرعت رطوبت خود را از دست داده و دچار خشکی و التهاب می‌شود. مشکل دیگری که به وجود می‌آید، ایجاد راهی برای ورود عوامل بیماری زا به درون بدن است. ولی استفاده از محصولاتی که حاوی گلیکولیپید هستند، موجب می شوند تا پوست دائما ترمیم و بازیابی شود و تا سال‌های سال، طراوت و قوای خود را حفظ کند.

فواید گلیکولیپید برای پوست

 2. حفاظت از پوست در برابر عفونت و التهاب

عفونت‌های پوستی در نتیجه‌ی از بین رفتن لیپیدهای پوستی اتفاق می‌افتند. لیپیدهای پوست وظیفه دارند تا پوست را تقویت کرده و از آن در برابر عوامل بیماری زا محافظت کنند. مسلما هرچه میزان چربی پوست کاهش یابد، بیماری‌های پوستی مختلف شروع به پدیدار شدن می‌کند. منتهی استفاده از محصولات آرایشی و بهداستی حاوی گلیکولیپید مانند میسلار واترها از بروز چنین اتفاقی جلوگیری می‌کند.

3. حفاظت از پوست در برابر ملانوما و اشعه  فرابنفش خورشید

کمی قبل‌تر به خاصیت ضد میکروبی گلیکولیپیدها اشاره کردیم. حفاظت از پوست در برابر نور خورشید یکی از مهم ترین خصوصیات گلیکولیپیدها است. به همین دلیل هم از این عنصر در تهیه کرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌شود. همچنین در صورت ابتلا به ملانوما یا تومورهای پوستی، این ماده می‌تواند کمکی باشد تا سرطان را از بین ببرد. قدرت این عنصر را هرگز دستِ کم نگیرید.

4. درمان اگزما

منشا تمامی مشکلات پوستی، عدم رسیدگی و مراقبت از پوست است که نتیجه آن ضعیف و شکننده شدن اولین سد دفاعی بدن می‌باشد. علت ایجاد اگزما و بیماری‌های پوستی دیگر نیز ضعیف و شکننده شدن پوست است. استفاده از محصولات مراقبتی حاوی گلیکولیپید به رفع خشکی و التهاب پوست کمک می‌کند و موجب ترمیم لایه شاخی پوست می‌شود. نتیجه این روند، درمان بیماری‌های پوستی نظیر اگزما، روزاسه، درماتیت و غیره است.

5. جوان سازی و توقف روند پیری پوست

در نتیجه تقویت لایه شاخی و سد دفاعی پوست، پروتئین‌های مهمی از قبیل کلاژن و الاستین که بخش اصلی ساختار پوست را تشکیل می‌دهند، محافظت شده و تقویت می‌شوند. در صورت شکننده شدن لایه شاخی و از بین رفتن آن، به مرور زمان پروتئین‌های پوست نیز از بین می‌روند و پوست ضعیف‌تر و شکننده‌تر می‌شود. اما با جذب و تامین گلیکولیپید پوست، تقویت لایه شاخی و حفظ رطوبت پوست، علائم پیری پوست متوقف می‌شود.

تاثیر گلیکولیپید بر جوانسازی پوست

6. حفظ رطوبت و جلوگیری از خروج آن از پوست

مهم‌ترین وظیفه گلیکولیپید به عنوان مرطوب کننده پوست، حفظ رطوبت و ممانعت از خروج آن از پوست است. هرچه ساختار لایه شاخی پوست مستحکم‌تر باشد، رطوبت به سختی می‌تواند از میان این لایه عبور کند. در کل استحکام لایه شاخی، افزایش رطوبت پوست و وجود میزان قابل توجهی گلیکولیپید در پوست، همگی منجر به شادابی و سر زندگی پوست می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل به بررسی ساختار گلیکولیپیدها و تاثیر آنها بر مرطوب کنندگی پوست بپردازیم. با توجه به تمامی مواردی که ذکر شد، خواص گلیکولیپیدها و تاثیر آنها بر حفظ جوانی و رطوبت پوست بسیار قابل توجه است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. یکی از عناصر ثابت محصولات پاک کننده پوست شاربوت گلیکولیپید است. در این محصولات به جای عناصر مصنوعی و شیمیایی که چه بسا برای پوست ضرر نیز داشته باشند، از جایگزینی طبیعی و ارگانیک استفاده شده است تا بدون هیچگونه خطر یا ضرری، پوست شما بتواند شادابی خود را بدست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *