مقالات جدید

خطرات خوابیدن با آرایش چیست؟

آیا ممکن است کسی از بین ما با آرایش صورت بخوابد؟ آیا ممکن است کسی از بین ما شب که خانه می رود، آرایش صورتش را پاک نکند؟!! بله کاملا ممکن است و بسیار هم اتفاق می افتد. این روزها به دلیل گرفتاری های زیاد افراد و احساس بدحالی و بی حالی و افسردگی یا حالات موسوم به سایکوافکتیو حال و حوصله خیلی از کارها نیست.

افرادی که در اوج خستگی به خانه می آیند، شاید حتی حوصله مسواک زدن هم نداشته باشند. چه برسد به این که یک روتین پوستی منظم داشته باشند.

چرا خوابیدن با آرایش مضر است؟ علل و عواقب

چرا خوابیدن با آرایش مضر است؟ علل و عواقب

خوابیدن با آرایش مضر است چون در فرآورده های آرایشی چه بخواهیم و چه نخواهیم مقدار زیادی چربی حضور دارد. این چربی می تواند باعث انسداد مجاری تنفسی پوست شود. این چربی بالا می تواند بروز جوش را در ناحیه صورت تشدید کند.

خوابیدن با آرایش چشم می‌تواند فرد را در معرض بروز بیماری هایی همچون التهاب چشم، عفونت، بلفاریت یا التهاب پلک و یا حتی وضعیت بسیار خطرناکی به نام آسیب قرنیه یا کراتیت قرار می‌دهد. مقادیر بالای پودر موجود در این فرآورده ها می تواند به راحتی وارد محیط چشم شود و سطح قرنیه را خراش دهد. آرایش صورت می تواند باعث پیری پوست شود. می تواند حتی در صورت به موقع پاک نشدن زمینه را برای تخریب کلاژن پوست فراهم کند.

تأثیرات خوابیدن با آرایش بر پوست

خوابیدن با آرایش بسیار مضر است. مواد موجود در فرآورده های آرایشی باعث انسداد مجاری تنفسی پوست می شوند. این مواد می توانند زمینه را برای بروز مشکلات پوستی از جمله انواع درماتیت ها فراهم کنند. حجم بالای موادی که در فرمولاسیون مواد آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته است، به عنوان یک ماده مغذی بسیار مفید برای رشد باکتری های پوست عمل می کند.

این باکتری ها و در راس آن ها دیفتروئید ها در اثر مصرف این مواد مغذی تکثیر حاصل می کنند. این تکثیر و کلونیزاسیون در نهایت منجر به بروز انواع درماتیت و جوش می شود.

خوابیدن با آرایش و ارتباط آن با پیری زودرس پوست

یکی از نتایج مستقیم استفاده زیاد از فرآورده های آرایشی بی کیفیت و نیز خوابیدن با آرایش، آسیب کلاژن بافت زیرجلدی است. این وضعیت در دراز مدت خطوط عمقی پوست را زیاد می کند. به خصوص در نواحی دور چشم، دور لب و ناحیه گردن.

خطرات خوابیدن با آرایش چشم و عواقب آن برای سلامت چشم

یکی از نتایج مستقیم خوابیدن با آرایش چشم بروز عفونت های چشمی است. آن ها که از مژه مصنوعی استفاده می کنند، آن ها که از خط چشم، مداد چشم، سایه و مواردی از این دست استفاده می کنند، به طور کلی در معرض ابتلا به انواعی از عفونت های چشمی هستند. به خصوص اختلالی موسوم به کراتوکنژنکتیویت. که التهاب قرنیه و ملتحمه است.

محصولات پاک‌کننده آرایش: چرا استفاده از آنها ضروری است؟

استفاده از محصولات پاک کننده آرایش ضروری است، چون تمام بقایای مواد آرایشی بهداشتی را از روی پوست بر می دارد. بسیار مهم است که این فرآورده ها حساسیت زا نباشند. بسیار مهم است که این فرآورده ها ایجاد التهاب پوستی یا چشمی نکنند. بسیار مهم است که این فرآورده ها فاقد پارابن و الکل باشند. استفاده از این فرآورده ها ضروری است چون باعث ریکاور شدن تمامی آسیب های پوست می شود.

آسیب‌های خوابیدن با آرایش به لب‌ها و پوست حساس

آسیب‌های خوابیدن با آرایش به لب‌ها و پوست حساس

خشکی لب، آسیب پوست ناحیه اطراف لب، سوزش و التهاب لب از نتایج خوابیدن با آرایش دهان و لب است. به خصوص در دوران اخیر که بسیاری از افراد به استفاده از زیورآلات بر روی لب روی آورده اند. به خصوص نسل Z .  

چگونه خوابیدن با آرایش می‌تواند منجر به تحریک و التهاب پوست شود؟

همان طور که گفتیم بسیاری از ترکیبات موجود در فرآورده های آرایشی بهداشتی برای پوست ضرر دارند. البته اگر در طولانی مدت روی پوست بمانند. برخی از فرآورده های آرایشی بهداشتی مقادیر اندکی الکل دارند. این الکل می تواند خشکی پوست و دردسرهای دیگر را به دنبال داشته باشد.

در فرآورده های آرایشی بهداشتی شاربوت از برخی الکل های سنگین تر مانند گلایکول ها یا گلیسرین به طور محدود استفاده شده است. در میسلار واتر شاربوت به هیچ وجه از الکل استفاده نشده است. الکل بسیاری از بیماری های پوستی را تشدید می کند.

مواد شیمیایی موجود در آرایش و خطرات خوابیدن با آنها

از جمله مواد شیمیایی موجود در فرآورده های آرایشی می توان به انواع چربی ها اشاره کرد. هر قدر هم فرآورده های آرایشی بدون چربی و روغن باشند، احتمال حضور مواد چرب در آن ها وجود دارد. این مواد چرب می توانند به پوست آسیب برسانند. در بسیاری از این فرآورده ها مقادیری ترکیبات نگهدارنده حضور دارند.

این ترکیبات نگهدارنده از هر نوعی که باشند اسباب دردسر هستند. حتی اگر از انواع کم خطرتر باشند. برخی از نگهدارنده های موجود در فرآورده های پوستی مانند پارابن ها می توانند بسیار خطرناک باشند. به خصوص اگر برای مدت طولانی روی بافت باقی بمانند. این ترکیبات در صورت نفوذ به عمق پوست می توانند بسیار خطرناک باشند. این ترکیبات در صورت نفوذ عمقی باعث جذب UV می شوند و ایجاد مشکلات جدی می کنند.

تأثیرات بلندمدت خوابیدن با آرایش بر سلامت پوست

چنان که قبلا توضیح دادیم مشخص ترین اثر خوابیدن طولانی مدت با آرایش آسیب شدید کلاژن زیرپوستی است. تخریب کلاژن و الاستین بافت زیرجلدی مشخص ترین نتیجه ای که دارد، پیری پوست است. لک های پوستی از دیگر تحفه هایی هستند که در صورت خوابیدن با آرایش نصیب می شوند.

به خصوص اگر شخص در دوران بارداری یا شیردهی باشد. در چنین افرادی خوابیدن با آرایش حتی می تواند برای نوزاد خطرناک باشد. گاهی حتی پزشکان توصیه می کنند شخص باردار یا شیرده کلا قید هر گونه فرآورده آرایشی بهداشتی مصنوعی را بزند.

روش‌های سریع و موثر برای پاک کردن آرایش قبل از خواب

برای پاک کردن آرایش قبل از خواب مهم ترین مسئله استفاده از میسلار واتر با پد های آرایش پاک کن است. با یک دستمال مرطوب تمیز کننده هم می توان آرایش را برداشت. اما همیشه بهتر است از پد همراه با فرآورده میسلار واتر شاربوت برای برداشتن آلاینده های اولیه در سطح پوستی استفاده کرد. در ادامه باید با استفاده از ژل شستشو یا پن درماتولوژیک آلاینده های روی پوست را برداشت.

پن های درماتولوژیک معمولا pH خنثی تا اسیدی دارند. این فرآورده ها می توانند آلاینده ها را تا حدی بیشتر از میسلار واتر از روی پوست بردارند. در مرحله بعدی باید از تونر استفاده کرد. تونرها می توانند نقش پاک کننده های عمقی را ایفا کنند. این فرآورده ها چربی ها و آلاینده هایی را که در عمق پوست نفوذ کرده اند بر می دارند. تونر ها بافت سبک دارند و معمولا حاوی سورفاکتانت های قوی با قدرت نفوذ نسبتا بالا هستند.

بعد از استفاده از ژل شستشو یا پن درماتولوژیک باید بلافاصله آبکشی انجام داد. بعد از آبکشی باید پوست را خشک کرد و از تونر برای پاکسازی عمقی استفاده نمود. در ادامه بعد از استفاده از تونر باید به سراغ کرم های مرطوب کننده رفت. پوست های چرب بهتر است از ژل های مرطوب کننده استفاده کرد.

شب ها می توان از کرم های مغذی استفاده کرد. کرم های مغذی با درصد بالای مواد ویتامینه و مغذی می تواند به سلامت پوست کمک کند. می تواند آسیب های وارد آمده در طول روز به پوست را تا حدی ترمیم نماید. صبح پس از بیدار شدن از خواب باید مجدد پوست را شستشو کرد و از کرم مرطوب کننده و هیدراتانت استفاده کرد.

یکی از کرم های قابل استفاده در این زمینه کرم مرطوب کننده و هیدراتانت شاربوت است. در نهایت هم باید کرم ضدآفتاب استفاده کرد. ضدآفتاب باید هر دو ساعت در طول تماس با نور خورشید تکرار شود.

عوارض خوابیدن با آرایش برای افرادی با پوست حساس

همان طول که اشاره کردیم خوابیدن با آرایش مشکلات جدی برای پوست ایجاد می کند. طبیعتا برای پوست حساس این مشکلات بیشتر خواهد بود. اگر خوابیدن با فرآورده های آرایشی بهداشتی می تواند باعث خارش، سوزش و آکنه در پوست معمولی شود، قطعا میزان بروز این علائم برای افراد دارای پوست های حساس بسیار بیشتر خواهد بود.

ارتباط خوابیدن با آرایش و عفونت‌های پوستی

ارتباط خوابیدن با آرایش و عفونت‌های پوستی

آرایش با فرآورده های چرب زمینه را برای آلودگی بیشتر پوست فراهم می کند. این فرآورده های چرب منافذ پوست را می بندند و باعث بروز آکنه می شوند. بسیاری از مواد آرایشی بهداشتی به عنوان پیش ماده مغذی برای تکثیر باکتری های فلور نرمال پوست عمل می کنند. به خصوص اگر سیستم ایمنی فرد هم کمی ضعیف باشد.

کلونیزاسیون این باکتری ها به عفونت پوستی می انجامد. این وضعیت می تواند زمینه را برای بروز درماتیت، بیماری های جدی باکتریایی و قارچی پوست فراهم کند. از جمله برای اختلالاتی مانند پوسته پوسته و ورق ورق شدن پوست. وضعیتی که از آن با عنوان اختلال SSSS یا TEN نام می برند. وضعیتی بسیار خطرناک. این وضعیت با التهاب و درد شدید در ناحیه پوست همراه است.

از دیگر اختلالات پوستی که ناشی از به کارگیری فرآورده های آرایشی بهداشتی نامرغوب یا خوابیدن با آرایش است، می توان به عفونت بادسرخ اشاره کرد. بادسرخ عفونتی ناشی از استرپتوکوک هاست. بادسرخ یکی از شاخص ترین عفونت های پوست به خصوص در ناحیه صورت است. به این عفونت آتش سنت آنتونی هم می گویند. البته این عبارت برای برخی بیماری های دیگر مانند ارگوتیسم هم استفاده می شود.

چگونه عادات مراقبت از پوست خود را بهبود بخشیم و از خوابیدن با آرایش پرهیز کنیم؟

سعی کنید همیشه برنامه زندگی مشخصی داشته باشید. هر شب سر ساعت خاصی به رختخواب بروید. هر شب سر موقع مشخصی شام بخورید. هر روز در زمان معینی به خانه برگردید و درست مثل مسواک زدن قبل از خواب، روتین پوستی را هم رعایت کنید. باور کنید اهمیت روتین پوستی از مسواک زدن کمتر نیست.

متاسفانه این مسئله هنوز برای بسیاری جا نیفتاده است. حتی برخی همان مسواک زدن را هم به صورت منظم و روتین رعایت نمی کنند. باید به این افراد تاکید کرد که اگر رعایت یک روتین پوستی بسیار سنگین برایتان دشوار است، لااقل شستشوی دقیق پوست را در هر شب به طور دقیق انجام دهید.

نقش محصولات آرایشی با کیفیت در کاهش خطرات خوابیدن با آرایش

طبیعی است که هر قدر در فرمولاسیون فرآورده های آرایشی بهداشتی مقادیر کمتری از ترکیبات چرب و بی کیفیت وجود داشته باشد، عوارض ناشی از آن کمتر خواهد بود. استفاده از ترکیبات مشتق ستیل الکل، وازلین و موم زنبور عسل صنعتی معمولا عوارض جدی ایجاد می کند. این ترکیبات همگی می توانند باعث ایجاد انسداد در مجاری غدد چربی شوند. همچنین ترکیباتی مانند سیلیکون و مشتقات آن و مشتقات پارابن برای پوست مناسب نیستند. این ترکیبات به خودی خود می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

سخن پایانی

خوابیدن با آرایش از بدترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. این کار مسلما با آسیب جدی بافت ها و از جمله چشم، نواحی اطراف لب و چشم همراه باشد. وقتی با آرایش به رختخواب می روید، زمینه را برای پیری زودرس پوست و افزایش شانس بروز جوش صورت فراهم ساخته اید. پوست شما به سمت تولید بیشتر لک و تیگری پیش می رود.

بسیار مهم است که هر شب وقتی به منزل می روید، پوست خود را با استفاده از میسلار واتر بشویید. بسیار مهم است که بعد از استفاده از میسلار واتر حتما شستشو با استفاده از یک ژل شستشو یا پن درماتولوژیک انجام شود. در این زمینه استفاده از میسلار واتر شاربوت به دلیل حضور گلیکولیپید های شوینده می تواند مفید باشد.

اگر هر شب با آرایش به رختخواب می‌روید، باید بدانید که این کار افزون بر این که بالش شما را آلوده می‌کند، زمینه را برای ایجاد چین و چروک، پیری زودرس پوست و افزایش آکنه هم فراهم می‌آورد. بنابراین، بهترین راه چاره این است که شب قبل از خواب پوست را با یک شوینده مناسب شسته و روتین مراقبت پوستی را به درستی رعایت کنید.

 

منابع

http://www.sciencedirect.com

تهیه و تنظیم: تیم علمی شرکت داروسازی دانش بنیان داروافشان شایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *