افزودنی‌ها

فواید زینک در محصولات آرایشی و بهداشتی

فواید زینک در محصولات آرایشی بهداشتی

زینک چیست؟

زینک یک ماده معدنی مهم است که با وجود نیاز بدن به مقادیر کم از آن، برای انجام واکنش‌های شیمیایی، رشد سلول‌ها و ساخت پروتئین‌ها و فعالیت آنزیم‌ها ضروری است. از مهم ترین دلایل محبوبیت زینک به عنوان مکمل و تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و درمانی، نقش مهم آن در بهبود بافت آسیب‌دیده و افزایش عملکرد سیستم ایمنی است.

انواع زینک و کاربردهای آن

زینک گلوکونات، زینک استات، زینک سولفات، زینک پیکولینات، زینک اوروتات، زینک سیترات از انواع مهم زینک در صنعت پزشکی، دارویی و بهداشتی می‌باشند. زمینه‌های مصرف زینک بسیار گسترده می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی چون، عملکرد سیستم ایمنی، درمان اسهال، یادگیری و حافظه، سرماخوردگی، افسردگی، کمک در درمان دیابت، اسپاسم عضلانی و.. اشاره داشت.

فواید مصرف زینک برای  پوست

  • ترمیم سلول‌های آسیب دیده و غددچربی پوستی
  • کاهش باکتری‌های مولد جوش و آکنه
  • درمان و از بین بردن آکنه و جای جوش
  • درمان و ترمیم زخم های مختلف پوستی (سوختگی، اگزما، زخم بستر و…)
  • کاهش و از بین بردن حساسیت‌های پوستی
  • متعادل سازی کراتین و کلاژن پوستی و ترمیم منافذ پوست آسیب دیده
  • کاهش و رفع چین و چروک های صورت
  • کمک به درمان زگیل و تبخال‌های تناسلی

 

 

زینک در چه محصولات پوستی وجود دارد؟

  • در انواع مختلف محصولات پوستی آرایشی بهداشتی مانند:
  • سرم‌های پوستی
  • محصولات ضدآکنه (کرم، پد و ژل و…)
  • کرم های آبرسان و مرطوب‌کننده
  • کرم‌های ضدآفتاب مختلف
  • انواع پماد و وازلین

عوارض احتمالی مصرف محصولات پوستی دارای زینک

تاکنون هیچ عوارض جانبی جدی از محصولات آرایشی بهداشتی دارای زینک گزارش نشده است اما ممکن است بصورت نادر موجب سوزش، گزگز و خارش شود. گفته می‌شود در صورت حساسیت به روی، دایمتیکون، لانولین، روغن کبد ماهی، ژله نفتی، پارابن، روغن معدنی یا موم،  نباید از زینک اکساید موضعی استفاده شود.

نحوه عملکرد زینک بر پوست آسیب دیده

این ترکیب با ایجاد یک سد محافظ بر سطح پوست با دفع رطوبت اضافه به بهبود پوست آسیب دیده کمک می‌کند، همچنین با کمک به آنزیم‌ها موجب  تجزیه بافت کلاژن آسیب‌دیده جهت ایجاد بافت جدید می‌شود.

تاثیر زینک بر زیبایی و آبرسانی بیشتر پوست

بسیاری از متخصصین پوست جهت ترمیم و آبرسانی و ترمیم غدد چربی ملتهب، از ترکیب زینک و ویتامین E استفاده می‌کنند. هم‌چنین زینک با کمک به تولید بیشتر فیبرهای کلاژن و الاستین می تواند پوست را سفت کرده و از پیری زودرس جلوگیری کند و علائم افزایش سن از جمله، چین و چروک را کاهش دهد. زینک با سرکوب تولید بیش از حد سلول‌های رنگدانه‌ای که باعث ایجاد لکه‌های پیری می‌شوند به کاهش لکه های موجود در پوست از جمله لکه‌های تیره کمک کند.

تفاوت زینک با سایر محصولات ضد آکنه

بر اساس اطلاعات به دست آمده از یک تحقیق که در سال 2015  انجام شد، اکثر باکتری‌های مولد آکنه، نسبت به آزیترومایسین (یک آنتی‌بیوتیک مناسب برای از بین بردن جوش‌ها) مقاوم هستند، اما استفاده از زینک میزان مقاومت این باکتری‌ها را کاهش می‌دهد. به این ترتیب زینک می‌تواند به از بین بردن جوش‌ها در افرادی که پوست‌شان نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم است، کمک کند. زینک اکساید موضعی عفونت باکتریایی یا قارچی را درمان نمی‌کند

چگونه از زینک اکسید روی صورت استفاده کنیم؟

اگر از محصولات پوستی حاوی زینک در جهت قرار گیری در معرض نور خورشید استفاده می‌کنید با آن‌ها را 30 دقیقه قبل از اینکه زیر نور خورشید قرار بگیرید، استفاده کنید و اگر جهت درمان آکنه، خریداری شده باستی پس از شستن و مرطوب کردن صورت، مقدار کمی از کرم را روی نقاط آکنه بمالید

ماندگاری ضدآفتاب‌های حاوی زینک روی پوست چقدر است؟

پس از دو ساعت، ضدآفتاب‌های حاوی زینک اکساید اثر خود را از دست می‌دهند، به گفته محققین، کرم‌های ضدآفتاب حاوی اکسید روی، پس از دو ساعت قرارگرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش سمی می‌شوند.

زینک اکساید چگونه عمل می‌کند؟

ازآنجایی‌که اکسید روی یک سد محافظ روی سطح پوست ایجاد می‌کند، می‌تواند به مرطوب نگه‌داشتن پوست نیز کمک کند. این به این دلیل است که تبخیر آب از پوست به محیط جلوگیری می‌کند. این امر به‌ویژه با افزایش سن اهمیت پیدا می‌کند؛ زیرا توانایی طبیعی پوست برای تنظیم رطوبت کاهش می‌یابد

 

کلام آخر

استفاده از زینک اکسید از طریق مصرف محصولات پوستی معتبر دارای زینک همیشه باید بخشی از مراقبت‌های پوستی شما باشد؛ زیرا با حفظ رنگ‌دانه‌های پوست مانع از تیره شدن و ایجاد لکه‌های تیره می‌شود.

گفتنی است متخصصین تولیدکننده محصولات شاربوت از این ماده شگفت‌انگیز در تولید کرم و آب‌رسان‌های خود استفاده نموده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *