افزودنی‌ها

هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید چیست؟

یکی از عوامل تاثیر گذار در حفظ رطوبت و تولید کلاژن در پوست وجود ماده ای با نام هیالورونیک اسید است که در لایه‌ی درم و در ماتریکس برون سلولی وجود دارد.

این ماده در پوست تولید می شود اما با ازدیاد سن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از مقدار آن در پوست کاسته می شود.

لذا صنایع تولید لوازم بهداشتی و آرایشی صورت به استفاده از هیالورونیک اسید در تولید محصولات حود روی آوردند تا از بروز کاهش هیالورونیک اسید و اثرات آن بر پوست جلوگیری کنند.

 

اسیدهیالورونیک چیست؟

اسید هیالورونیک، هیالورونان یا هیالورونات ماده ای است که در بدن شما به‌صورت طبیعی تولید می شود و در بسیاری از قسمت های بدن مانند بافت عصبی، پیوندی و پوششی  وجود دارد اما در چشم، مفاصل و پوست صورت به مقدار بیشتری نسبت به سایر بخش های بدن وجود دارد.

در واقع همانطور که از نامش پیداست اسید هیالورونیک (HA) یک گلیکوزامینوگلیکان آنیونی بدون سولفات خطی است که از دو واحد متناوب B-1,4-d-گلوکورونیک اسید و B-1,3-N-استیل-d-گلوکزامین تشکیل شده است، اسید هیالورونیک در تمام ماتریکس های خارج سلولی در سراسر بافت همبند، اپیتلیال و عصبی وجود دارد.
اگر اسیدهیالورنیک در بدن وجود دارد پس چرا آن را استفاده می کنیم؟
درست است که اسیدهیالورونیک به طور طبیعی در بدن وجود دارد اما به مرور زمان با قرار گرفتن در معرض پیری و اشعه ماورابنفش و دود تنباکو و آلودگی میزان هیالورونان را در بدن کاهش می یابد و در نتیجه از طریق مصرف محصولات دارای اسید هیالورونیک می توان از کاهش آن جلوگیری کرد.

در واقع می توان با مصرف کرم ها و محصولات دارای این ماده میزان بروز چین و چروک، قرمزی پوست و التهابات پوستی را کاهش داد.

استفاده از محصولات دارای هیالورونیک اسید خواص زیادی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.
هیالورونیک اسید در بدن چه کاربرد و وظایفی دارد؟
1- با ایجاد آسیب در بدن  مقدار آن در بدن جهت کمک به ترمیم محل آسیب دیده زیاد می شود.
2- اسید هیالورونیک به تنظیم سطح التهاب و ارسال سیگنال برای ساختن رگ های خونی بیشتر در محل آسیب دیده برای بهبود ضخم می پردارد.

3- کمک به کاهش علائم رفلکس معده از طریق کمک به تسریع روند بهبود قسمت آسیب دیده مری ک به خاطر رفلکس معده ایجاد می شود
4- اسیدهیالورونیک با حفظ رطوبت برای جلوگیری از خشکی چشم نیز به کار می رود و به افزایش روند استئوبلاست ها که مسئول ساخت بافت های استخوانی می باشد کمک می کند.
5- به ترمیم بافت آسیب دیده مثانه کمک می کند و بدین طریق باعث کاهش تکرر ادرار می شود.

تاثیرات هیالورونیک اسید در محصولات مراقبت از مو
1- آبرسانی به مو و حفظ لطافت و رطوبت مو
2- کاهش وز شدن مو از طریق کمک به کوتیکول های مو
3- پر شدن موهای خشک و آسیب دیده
4- هیدراته نگه داشتن پوست سر و جلوگیری از خشک شدن آن
5- کمک به خون رسانی به پوست
6- بهبود خاصیت کشسانی پوست
7- ترمیم کننده اگزما
8- بهبود ظاهر و بافت مو به‌صورت کلی

عوارض جانبی مصرف هیالورونیک اسید
اسید هیالورونیک به طور کلی بی خطر است و از آنجایی که به‌صورت طبیعی در بدن تولید می شود تنها عارضه مصرف یا تزریق آن ممکن است واکنش های آلرژیک باشد. گفتنی است که اثرات مصرف آن به‌صورت مکمل بر دوران باردهی و شیردهی مطالعه نشده و باید در مصرف آن در این دوران با پزشک خود مشورت کنید.
هم چنین شواهد نشان داده است که سلول های سرطانی به اسید هیالورونیک حساس بوده و مصرف آن به‌صورت مکمل ممکن است سرعت رشد سلول های سرطانی را افزایش دهد لذا به افراد سرطانی توصیه می شود از مصرف آن اجتنباب کنند.
استفاده از هیالورونیک اسید به‌صورت تزریقی ممکن است عوارض جانبی و حساسیت های پوستی را نیز با خود به همراه داشته باشد.
توجه داشته باشید که غلظت بالای هیالورونیک اسید در محصولات پوستی مانند کرم و غیره باید اصولی باشد لذا محصولات پوستی دارای این مواد را را از شرکت های معتبر دارای پروانه بهداشت تهیه فرمایید.

تاثیر وجود هیالورونیک اسید در چه محصولاتی بیشتر است؟
هیالورونیک اسید در مقادیر و دوزهای متفاوت در محصولات مختلفی وجود دارد که به علت تفاوت میزان و نوع محصول اثرات آن ها با یکدیگر یکسان نیست.
از آنجایی که چشم گیر ترین عملکرد هیالورونیک اسید بر پوست صورت است و رطوبت و لطافت بیشتری را برای پوست صورت فراهم می کند توصیه می شود از کرم های مرطوب‌کننده دارای هیالورونیک اسید استفاده کنید که تنها در جهت رطوبت رسانی پوست صورت تهیه شده و مواد شیمیایی آن سالم تر است.
تاثیرات استفاده از کرم های مرطوب‌کننده دارای هیالورونیک اسید در ایجاد شادابی و لطافت بسته به نوع پوست و میزان مداومت در استفاده از آن بعد از چندین روز احساس می شود.
نحوه مصرف کرم های هیالورونیک اسید
بنا بر صحبت های پیشین که گفته شد میزان و دوز هیالورونیک اسید بسته به شرکت و نوع آن در محصولات متفاوت است بهتر است برای استفاده از هر محصول دستورالعمل مربوط به آن را مطالعه فرمایید.

مهم ترین علت محبوبیت استفاده از کرم های دارای هیالورونیک اسید چیست؟
هیالورونیک اسید دارای قابلیت اتصال آب به مولکول های خود تا چندین برابر می باشد و در نتیجه به عنوان یک جذب کننده بسیار قوی عمل می کند. درواقع هیالورونیک اسید بر اساس قابلیت گفته شده سطح پوست را بخاطر وجود آب در مولکول های خود مرطوب نگه می دارد و پوست هیدراته می شود.

کلام آخر
توجه داشته باشید که اگر قصد مصرف محصولات دارای هیالورونیک اسید را دارید، مطمئن شوید که بر روی برچسب محصولات حتما یکی از نام های، هیالورونیک اسید هیدرولیز شده، هیالورونات سدیم استیله، سدیم هیالورونات  دیده شود.

از نکات مهم دیگری که باید بدانید این است که اگر در حین استفاده راز کرم دارای هیالورونیک اسید رطوب محصول بسیار بالا باشد استفاده از آن باعث تبخیر آب از سطح پوست می گردد. در نتیجه در انتخاب نوع برند و محصول دقت لازم را داشته باشید. گفتنی است که شرکت آرایشی بهداشتی شاربوت توانسته است  کرم های مرطوب‌کننده و آبرسان خود را در گریدهای استاندارد به‌صورت ترکب با هیالورونیک اسید و مواد مغذی دیگر تولید کند. کرم های مرطوب‌کننده و آبرسان پوست شاربوت علاوه بر دارا بودن هیالورونیک اسید حاوی ویتامین ای و روغن بادام بوده و همچنین بدون پارابن می باشند.

از جمله تولیدات شاربوت در حوزه محصولات مراقبت از پوست حاوی هیالورونیک اسید به شرح زیر می باشد:

کرم مرطوب‌کننده و آبرسان شاربوت – برای پوست خشک و معمولی

کرم مرطوب‌کننده و آبرسان شاربوت – برای پوست چرب

 

 

 

 

 

 

1 دیدگاه در “هیالورونیک اسید چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *