افزودنی‌ها

پارابن چیست؟ آثار مخرب پارابن بر پوست و مو

پارابن چیست؟ و چه مضراتی دارد

آمار استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی بر کسی پوشیده نیست و افراد کمی هستند که روزانه از این نوع از محصولات مانند؛ شامپو، دئودورانت، رژلب و لوسیون و… استفاده نکنند. درنتیجه اهمیت استفاده از این محصولات و نحوه تاثیر آن ها بر پوست و بدن حائز اهمیت است.
پارابن چیست؟
بر اساس تعریفات سازمان جهانی غذاو دارو (FDA) پارابن جزء خانواده ای از مواد شیمیایی می باشد که به نگهداری از مواد آرایشی و بهداشتی کمک می کند و مانع از رشد باکتری ها و کپک های مضر در این محصولات می شود. پارابن تقریبا در تمامی محصولات آرایشی- بهداشتی مانند کرم ها و مرطوب‌کننده های صورت، لوسیون و دئودورانت و شامپوها و… استفاده می شود.
انواع پارابن مورد استفاده در محصولات آرایشی بهداشتی
بر روی برچسب محصولات مواد تشکیل دهنده آن نوشته می شود دانستن انواع مختلف از پارابن در جهت امتناع از خریدن محصولات دارای پارابن لازم و ضروری است. پارابن در انواع مختلفی مانند متیل پارابن، اتیل پارابن، پروپیل پارابن و بوتیل پارابن در صنعت مواد آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

دلایل استفاده از پارابن در محصولات

  • ارزان بودن قیمت خرید پارابن
  • عملکرد مناسب در برابر آلودگی های محیطی
  • افزایش طول عمردر محصولات آرایشی – بهداشتی
  • داشتن خواص آنتی باکتریال

چرا پارابن برای سلامتی ما مضر است؟
درست است که پارابن از دهه 1920 به طور گسترده در محصولات آرایشی – بهداشتی استفاده می شده و ماندگاری محصولات را افزایش میداده است، اما با گذشت زمان و انجام بررسی ها و آزمایشات مختلف به این نتیجه رسیده اند که پارابن بر سلامت جسمانی و خطر ابتلا به انواع بیماری ها ممکن است موثر باشد. هم چنین امروزه مواد نگهدارنده جدید و موثر تری نیز تولید شده است که امروزه می توان از آنها در صنعت مواد آرایشی – بهداشتی استفاده نمود. در سال 2015 اتحادیه اروپا پارابن را در تمام محصولات و مراقبت های شخصی ممنوع اعلام کرد و استفاده از آن در ده کشور به ویژه اروپا، آسیای جنوبی ممنوع اعلام شد.

عوارض مصرف محصولات دارای پارابن

  • ایجاد اختلال در هورمون های بدن و آسیب به باروری

سازمان ملل محیط زیست پارابن را به ویژه پروپیل و بوتیل پارابن به عنوان مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز بدن شناسایی کرده است و بر اساس مطالعات مختلف گذارش شده است که پارابن ها فعالیتی مشابه استروژن ها را اجرا می کنند و در زنان منجر به بلوغ زودرس شده و در مردان منجر به کاهش تولید مثل می شود و بطور کلی روند تولید مثل را دچار اختلال می کند.

  • افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه

مطالعات اخیر در دانشگاه کالیفرنیا-برکلی نشان داده است که حتی در دوزهای پایین پارابن (به ویژه بوتیل پارابن) که قبلا مضر تلقی نمی شدند دیده شده که رشد سلول های سرطانی را تسریع می بخشد و می تواند بیان ژن هارا تغییر دهد.

  • تحریکات پوستی به دلیل نفوذ به عمق پوست

جدای از احتمال ایجاد حساسیت و تحریکات پوستی ناشی از مصرف محصولات دارای پارابن بر روی پوست صورت و بدن مطالعات نشان داده است که پارابن تکثیر و تولید سلول های تولید کننده کراتین را که برای حفظ زیبایی پوست ضروری هستند کاهش می دهد و منجر به پیری زودرس در پوست افراد می شود.

  • افزایش میزان تجمع بافت چربی

بر اساس تحقیقات صورت گرفته پارابن در طول زمان در بافت چربی بدن تجمع پیدا می کند.
متابولیت های پارابن اندازه گیری شده در چربی بدن با سن افراد همبستگی دارد در نتیجه این فرایند به مرور اتفاق می افتد.

  • آسیب به محیط زیست با رسوب در آّب های سطحی

گفتنی است که آزمایش های آزمایشگاهی نشان داده است که پارابن ها در رسوبات، ماهی ها و آّب های سطحی شناسایی شده است و روی محیط زیست آثار مخرب را بصورت گذرا و پایدار می گذارد.

آیا عوارض ناشی از مصرف محصولات دارای پارابن به سرعت بروز داده می شود؟
زمان و میزان بروز عوارض گفته شده در افرادی که از محصولات دارای پارابن استفاده می کنند به میزان مصرف آن ها در روز بستگی دارد ولی بطور کلی می توان گفت عوارض نام برده شده در بالا با گذشت زمان و تجمع در بدن بروز داده می شود و بهتر است هرچه زودتر به استفاده از محصولاتی که فاقد پارابن هستند اقدام نمود.

.
نتیجه گیری
با وجود تمامی مطالب گفته شده بسیاری از افراد به این باور عقیده دارند که استفاده در حد مجاز از پارابن در محصولات آرایشی عوارضی را در بر ندارد؛ اگر در داشتن ضرر این مواد نیز شک داشته باشیم باید بدانید که موارد نگهدارنده جدید و موثر تری برای ترکیب با مواد آرایشی بهداشتی تولید شده اند که عوارض گفته شده را در برندارند و دیگر احتیاجی به استفاده از محصولات دارای پارابن و ایجاد شک و دودلی در استفاده از آنها نمی باشد.اما در نظر داشته باشید که هر محصول آرایشی بهداشتی فاقد پارابن نشانه ای از باکیفیت بودن آن نیست و چه بسا تولید کنندگان از مواد مصنوعی دیگری استفاده کرده اند که ممکن است بیشتر از پارابن عوارض داشته باشد.پس باید در انتخاب نوع مواد آرایشی بهداشتی و شرکت تولید کننده آن دقت داشت.
گفتنی است که تمامی محصولات شاربوت بیوتی علاوه بر دارا بودن برچسب فاقدپارابن از بهترین موارد نگهدارنده و آنتی باکتریال در محصولات آرایشی و بهداشتی خود استفاده می کند.
چندین نوع از محصولات بدون پارابن شاربوت:
1- کرم مرطوب‌کننده و آبرسان مخصوص پوست های خشک و معمولی و چرب
2- میسلار واترهای فاقد پارابن و الکل مخصوص پوست های خشک و معمولی و چرب و مستعد جوش
3- لوسیون های بدن مخصوص پوست های خشک و معمولی و چرب.
4- ماسک موهای فاقد پارابن مخصوص موهای کراتینه شده، ویتامینه، فر و مغذی های و ترمیم کننده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *