افزودنی‌ها

پروویتامین b5 چیست و چه تفاوتی با ویتامین دارد؟

پروویتامین B-5 از خانواده ویتامین ها می باشد که نقش آن در بدن و هم چنین حفظ سلامت پوست و مو بسیار مهم است. قبل از آشنایی بیشتر با پروویتامین B-5 ابتدا به بررسی معنای کلمه پروویتامین می پردازیم.
پروویتامین چیست و چه تفاوتی با ویتامین دارد؟
پروویتامین ها پیش ساز های تولید ویتامین در بدن افراد است؛ در واقع پروویتامین ماده ایست که در طی یک فرآیند طبیعی متابولیکی در بدن به شکل فعال تبدیل شده و فعالیت ویتامینی خود را آغاز می کند. به عنوان مثال جالب است بدانید که پروویتامین D در بدن به‌صورت طبیعی وجود دارد و قرار گرفتن در معرض نور UV آن را به ویتامین D تبدیل می نماید.

جالب است بدانید که یپروویتامین ها برخلاف اکثر ویتامین ها قابلیت نفوذ به عمق مو را دارند و در نتیجه باعث تقویت و استحکام بیشتری در ساختار مو می شود و همین امر سبب گردیده محوبیت بسیاری را در تولید محصولات مراقبتی و آرایشی مو به دست‌آورد.

فواید و کاربردهای پروویتامین B-5 در مو

پروویتامین B-5 به عنوان بهترین ویتامین و آبرسان برای پوست سر و مو شناخته شده است.

این پروویتامین می تواند به عمق پوست سر نفوذ کند و خشکی کف سر را برطرف سازد.

پروویتامین B-5 با اتصال به مولکول آب، یک لایه نازک روی کوتیکول مو ایجاد کرده و در نتیجه موهای شمارا صاف و براق کند هم چنین از تبخیر آب در سطح موی سر جلوگیری می کند.

این پروویتامین در درمان خارش و پوسته شدن کف سر مؤثر است.

دارای خاصیت ضدالتهابی می باشد.
به عنوان یک نرم‌کننده قوی برای موهای خشک و وز عمل می کند
باعث افزایش خاصیت ارتجاعی مو و افزایش حجم موی سر می شود

قدرت و استحکام و خاصیت کشسانی در مو را افزایش می دهد

از آسیب به مو در برابر نور خورشید جلوگیری می کند
به تحریک رشد مو کمک می کند
در برابر عوامل محیطی محافظت می نماید.

محصولات مراقبت از مو دارای پروویتامین B-5 علیرغم داشتن خاصیت مرطوب‌کنندگی؛ موی سر شما را سنگین و چرب نمی کند در نتیجه برای هر نوع مو (حتی موهای نازک) نیز مناسب است.

از دیگر کاربردهای پروویتامین B-5 چیست؟
همانطور که می‌دانید پرویتامین B-5 توانایی عمل به عنوان مرطوب‌کننده را دارد و نسبت به مرطوب‌کننده های معمولی که یا به تنهایی باعث جذب رطوبت به صورت فیزیکی در سطح پوست می شوند و یا تنها رطوبت طبیعی پوست را حفظ میکنند نیز بهتر هستند و دو خاصیت گفته شده را با یکدیگر روی پوست اعمال می کنند.

از دیگر اثرات پروویتامین B-5 بر پوست می توان به موارد زیر اشاره داشت:

جلوگیری از تبخیر آب در سطح پوست

حفظ نرمی و لطافت پوست

حفظ قابلیت ارتجاعی پوست

پروویتامین B-5 با جذب در پوست به ویتامین B-5 (اسیدپانتونیک) تبدیل شده و منجر به بازسازی محکم تر و الاستیک تر می شود و درمان و محافظت از پوست نیز مؤثر تر می باشد.

کاهش التهابات پوستی

کاهش چین و چروک پوستی

کمک به بازسازی پوست در شب

گفتنی است پروویتامین B-5 را به خاطر فواید زیادی که دارد می توان در محصولات آرایشی – بهداشتی بسیاری نظیر: شامپوها، نرم‌کننده ها و سرم های مو و در بخش مراقبت های پوستی ودارویی در انواع پمادهای سوختگی و ضدآفتاب، مایع لنز و قطره های استریل کننده چشم و… یافت.

آیا پروویتامین B-5 عوارضی هم دارد؟
بر اساس تحقیقات ثابت شده است که مصرف پروویتامین B-5 در بین همه افراد با رده های سنی مختلف بی خطر است؛ اما پیروی از قانون تست محصول قبل از مصرف ضرری ندارد و بهتر است قبل از مصرف هرگونه محصول آرایشی مقداری از آن را روی یک قسمت کوچک از پوست تست کنید تا از عدم بروز حساسیت در پوست خود مطمئن شوید.

نحوه استفاده از محصولات آرایشی – بهداشتی دارای پروویتامین B-5
اگر از محصولات مراقبت از مو دارای پروویتامین B-5 استفاده می نمایید کافیست بعد از استحمام و شست و شوی کامل موها مقداری از محصول به عنوان مثال ماسک مو را بر روی کف سر خود بمالید و به سپس به مدت پنج الی ده دقیقه ساقه مو را به آرامی ماساژ دهید.

اگر از کرم های دارای پروویتامین B-5 استفاده می نمایید بسته به نوع شرکت تولید کننده و خود محصول آن را صبح و یا شب بر روی پوست صورت خشک و تمیز صورت و گردن به مقدار لازم بمالید و ماساژ دهید.

از تماس با چشم در استفاده از این محصولات اجتناب شود.

از جمله محصولات شاربوت دارای پرو ویتامین B5 می توان به موارد زیر اشاره داشت:

ماسک موی ویتامینه شاربوت برای موهای خشک و آسیب دیده

ماسک موی مغذی و ترمیم کننده شاربوت برای انواع موی سر

ماسک موی شاربوت برای موهای فر

لازم به ذکر است که تمامی محصولات شاربوت فاقد پارابن و سولفات می باشند و علاوه بر داشتن پروویتامین B-5، تمامی ماسک موهای این برند با روغن جوانه گندم، روغن آرگان، روغن آووکادو، شی باتر و غیره غنی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *