افزودنی‌ها

پیرولیدون کربوکسیلیک اسید یا PCA چیست؟

pca چیست

همانطور که می‌دانید همه افراد برای استفاده از محصولات پوست و مو به دنبال بهترین نوعی از آن می گردند که خاصیت حفظ رطوبت رسانی و شادابی برای پوست صورت و ایجاد درخشندگی و حفظ ضخامت برای مو را  به همراه داشته باشد.

امروزه در صنعت تولید محصولات مراقبت از پوست و مو تولید کنندگان در جهت تحقق نیاز مصرف کنندگان از نوعی ماده که می تواند چندین برابر وزن خود آب جذب کند استفاده می کنند که ساختار شبیه نمک را دارد و در آب محلول است این ماده با نام PCA پیرولیدون کربوکسیلیک اسید  شناخته می شود و یکی از بهترین مواد در جهت حفظ و نگهداری رطوبت پوست و مو کاربرد دارد و مصرف کنندگان با استفاده از محصولات دارای این ماده حس بهتری را نسبت به مو و پوست خود پیدا می کنند.

سدیم PCA چیست؟
پیرولیدون کربوکسیلیک اسید (PCA) پرکاربردترین عنصر فعال در زمینه آرایشی- بهداشتی می باشد که به عنوان اسید پیدولیک نیز شناخته می شود.

PCA به طور طبیعی در پوست افراد وجود دارد و 12 درصد از عناصر مرطوب‌کننده پوست صورت را تشکیل می دهد اما این ماده به طور طبیعی با گذشت زمان و سن کاهش میابد

ترکیبات موجود در پیرولیدون کربوکسلیک شامل اسیدهای آلدوبیونیک (ABAs)، آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs)، پلی هیدروکسی اسیدها (PHAs)، اسیدهای رتینوئیک،ویتامین C و اسید آلازیک می باشد که بکاربردن این ترکیبات گفته شده در محصولات مراقبت از پوست و مو باهم به طور چشم گیری اثراتشان را بیشتر و تاثیرگذار تر از محصولات دیگر می کند.

گفتنی است که PCA در بهبود و درمان برخی از بیماری های پوستی و موضعی مانند آکنه، روزاسه، زگیل، اگزما، پسوریازیس و پوست خشک نیز بسیار مؤثر است.

نحوه تولید PCA در پوست
PCA با تجزیه پروتئین فیلاگرین درون سلول های پوستی (کورنئوسیت) تولید می شود، در واقع آن ها درون این سلول ها با ایجاد یک لایه محافظتی مانع از دست دادن رطوبت و ایجاد حساسیت و التهابات پوستی می شوند و این خاصیت محبوبیت استفاده از PCA را در تولید محصولات پوست و مو وناخن و لوسیون های بدن و سرم های آبرسان و ژل ها، رژلب وکرم پودر های آرایشی بیشتر کرده است.

تاثیر PCA برای مو سر

افزایش ضخامت

آبرسانی پوست مو

جلوگیری از شوره و ریزش مو

انعطاف پذیری و کشسانی و ایجاد مقاومت در برابر شکنندگی
بهبود موهای آسیب دیده

تاثیر PCA برای پوست

جذب رطوبت و جلوگیری از خشک شدن مو با جذب رطوبت هوا و حفظ نرمی و لطافت مو

محافظت از سد پوستی و کاهش خطر نفوذ انواع باکتری ها و آلودگی های آسیب زننده به پوست

درمان و کمک به بهبود اگزما

کنترل و کاهش التهابات پوستی

جلوگیری از افزایش پیری پوست

درمان و جلوگیری از ایجاد آکنه

کمک به ارتجاع پذیری و خاصیت کشسانی پوست

علت استفاده گسترده PCA درمحصولات مختلف آرایشی – بهداشتی چه می باشد؟
PCA یا همان سدیم PCA تقریبا تنها ماده ای است که برخلاف داشتن خواص زیاد برای پوست و مو استفاده از آن در دوزهای بالا حتی تا 40 درصد نیز باعث حساسیت و ایجاد تحریکات پوستی و مویی نمی گردد و برای پوست و مو های با جنس متفاوت نیز کاربرد بالایی دارد.

آیا استفاده از محصولات دارای PCA بی خطر است؟
استفاده از این ماده در غلظت های بالا حساسیت ایجاد نمی کند مگر به طور ویژه فرد به این ماده حساسیت داشته باشد؛ نتایج آزمایش‌ها نشان داده است که استفاده از محصولات دارای PCA باعث ایجاد بیماری هایی نظیر سرطان و سمیت ایمنی نمی شود.
اما باید دقت داشته باشید که محصولات دارای PCA اگر در معرض نور، گرما یا مواد شیمیایی نیتروز کننده قرار گیرند احتمال آزاد شدن نیتروزامین‌های سرطان‌ کننده افزایش میابد.

کلام آخر

بر اساس مطالب گفته شده، PCA دارای خواص زیادی مانند تقویت کننده پوست، چشم و مفاصل و تسریع بهبود زخم می باشد و بدین علت از محبوبیت بالایی برخوردار است اما ناگفته نماند که بهتر است قبل از مصرف هیالورونیک اسید با پزشک خود مشورت نمایید.

بر اساس دلایلی که در این مطلب هم بدان اشاره شد تمامی لوسیون های بدن شاربوت حاوی مقادیر کافی از PCA نیز می باشند و هم چنین در ضنعت تولیدشان از مواد مفید دیگری نظیر آکواکسیل و زینک نیز استفاده گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *