افزودنی‌ها

الکل و مضرات آن در محصولات آرایشی بهداشتی

الکل و مضرات آن در محصولات آرایشی بهداشتی

الکل و مضرات آن در محصولات آرایشی بهداشتی

آیا الکل در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی مضر است یا مفید؟ زمانی که بر روی کرم ها و لوسیون های بدن، کلمه فاقد الکل نوشته می شود؛ آیا واقعا بدون الکل هستند؟ آیا الکل موجود در انواع کرم ها و دیگر محصولات آرایشی بهداشتی مضر هستند؟ تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا جواب این سؤال ها را بیابید.

الکل یک محلول برای ماندگاری و حلال چربی

خوب شاید همیشه از مضرات الکل بر روی پوست شنیده باشید. در علم شیمی از الکل به عنوان “حلال مشکلات” نام برده می شود؛ البته این تنها زمانی صادق است که مواد در الکل حل شوند. این دقیقاً همان چیزی است که اغلب هنگام استفاده از الکل در محصولات آرایشی موردبحث است. تضاد به وجود آمده به این دلیل است که هیچ ماده ای مانند الکل، به طور قابل اعتمادی، قادر به از بین بردن باکتری ها و حل کردن چربی در همان زمان نیست.

یکی دیگر از استفاده های الکل در صنعت آرایشی بهداشتی به این دلیل است که برخی از مواد فعال گیاهی محلول در آب نبوده و تنها محلول در الکل هستند. پس چطور گفته می شود مواد آرایشی باید فاقد الکل باشند؟ صبور باشید به شما صادقانه همه موارد را خواهیم گفت. علت اینکه چرا باید مواد آرایشی بدون الکل باشند را نیز برایتان توضیح خواهیم داد. الکل استفاده شده در صنعت آرایشی و بهداشتی به دو نوع خوب و بد تقسیم بندی می شوند. به طور اساسی در لوازم آرایشی بین الکل های خوب به دلیل اینکه تغذیه کننده پوست هستند و الکل های بد به دلیل خشک شدن آنها و خشک کردن پوست، تمایز وجود دارد.

لوازم آرایشی فاقد الکل های بد

لوازم آرایشی فاقد الکل های بد

از لحاظ پوستی، الکل های تک ظرفیتی با زنجیره کوتاه جزء انواع بد الکل هستند؛ زیرا می توانند باعث خشکی و آسیب پوستی شوند. الکل های بد به نوبه خود نیز به دو نوع دناتوره شده و دناتوره نشده تقسیم می شوند. دناتوره شده به معنی غیرقابل نوشیدن است؛ در کشورهای دیگر الکل را فوراً دناتوره می کنند تا مجبور نباشند به عنوان تولیدکننده، مالیات پرداخت کنند. یکی دیگر از دلایل استفاده از این نوع الکل بد، قیمت پایین آن و استفاده راحت از آن است. از مواد مختلفی برای دناتوره کردن الکل استفاده می شود؛ به عنوان مثال از مونوهیدریک یا فتالات استفاده می شود که جذب آن به پوست بسیار مضر است.

درست است که اگر شرکت سازنده ای بخواهد از آن تخطی کند، تشخیص آن برای افراد معمولی به راحتی امکان پذیر نیست. ممکن است برخی از شرکت ها از کلمات فاقد الکل استفاده کنند و کلمه جایگزین یا نام دیگر آن را در فرمولاسیون بیاورند. به هر حال بهتر است نسبت به برخی عناوین که متأسفانه در ترکیبات لوازم آرایشی استفاده می شوند و جزء دسته الکل های بد هستند، حساس باشید. این عناوین عبارت هستند از:

  • اتانول
  • متانول
  • الکل
  • ایزوپروپانول
  • دنات الکلی
  • اتیلیک الکل
  • بنزیل الکل
  • دی اتیل فتالات

آشنایی با مضرات الکل بد در لوازم آرایشی و زیبایی

الکل بد با غلظت های بالا، موجب می شود لایه هیدرولیپیدی پوست مختل شود. نتیجه آن نیز خشک شدن پوست می شود. پوست خشک، تحریک شده و قرمز به نظر می رسد و راه یابی عفونت ها و التهاب ها به پوست آسان می شود. الکل بد یک زیان دیگر نیز دارد، آنها از اثر آنتی اکسیدان ها در بدن جلوگیری می کنند. کار آنتی اکسیدان ها نیز مبارزه با رادیکال های آزاد است. این رادیکال های آزاد باعث التهاب، چروک و پیری پوست می شوند. بنابراین دلایل زیادی وجود دارد تا مطمئن شوید که روتین مراقبت از پوستی که استفاده می کنید، فاقد الکل بد بوده یا حداقل میزان استفاده از آن کم باشد.

آشنایی با الکل های خوب مورد استفاده در لوازم آرایشی و زیبایی

زمانی که از الکل خوب در مراقبت از پوست صحبت می کنیم، به انواع الکل هایی اشاره می کنیم که خاصیت مراقبت از پوست دارند. این نوع الکل ها از نظر ظرفیت شیمیایی یا اندازه مولکولی با الکل های نوع بد تفاوت دارند. زمانی که بر روی محصولی از مراقبت های پوستی نوشته می شود فاقد الکل منظور الکل های نوع بد است. الکل های نوع خوب برای پوست معمولا به دو نوع الکل قندی و الکل چربی تقسیم می شوند.

  • الکل های قند خوب در لوازم آرایشی

الکل های قند که نوعی از الکل های خوب محسوب می شوند، رطوبت و مواد فعال را از طریق سد پوستی حفظ کرد و به هدایت آن نیز کمک می کنند. الکل های نوع خوب در غلظت های بالاتر، مغذی بوده و خاصیت مرطوب کنندگی نیز دارند. در لیست مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوستی که کلمه فاقد الکل نوشته نشده ولی لیست الکل های زیر آمده است را با خیال راحت استفاده کنید:

  • بوتیلن گلیکول
  • پنتیلن گلیکول
  • پروپیلن گلیکول (پروپاندیول)
  • گلیسیرین
  • الکل های چرب خوب در لوازم آرایشی که فاقد الکل بد هستند

الکل های چرب یکی دیگر از انواع الکل های خوب بوده که در لوازم آرایشی استفاده می شوند. این نوع الکل ها، نام خود را از اسیدهای چرب موجود در برخی قسمت های گیاهان می گیرند. الکل چرب که گیاهی بوده، خاصیت پر کنندگی پوست را نیز دارد. این الکل های چرب که در لوازم آرایشی استفاده می شوند و فاقد الکل نوع بد هستند، به شرح زیر می باشند:

  • الکل بهنیل
  • ستیل الکل
  • الکل میریستیل
  • الکل استریل (1- اکتادکانول)

الکل چرب موجود در محصولات مراقبت های پوستی یا آرایشی، تضمین می کند که رطوبت در پوست باقی می ماند و در نتیجه پوست را منعطف می کند. الکل های چرب ذکر شده در این قسمت، ملایم بوده و باعث ایجاد جوش های سر سیاه یا جوش های زیرپوستی نمی شوند؛ زیرا منشأ گیاهی دارند.

برخی از محصولات آرایشی که موجب جوش می شوند، الکل چرب با منشأ حیوانی با نام الکل “لانولین” در فرمولاسیون خود دارند. این نوع الکل را می توان میانه در نظر گرفت، نه الکل خوب بوده و نه الکل بد؛ ولی با توجه به اینکه موجب جوش های سرسیاه یا جوش زیرپوستی می شوند بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که فاقد الکل چرب با منشأ حیوانی باشد.

شاربوت از چه نوع الکلی در محصولات مراقبت از پوست خود استفاده می کند؟

همان طور که گفته شد، همیشه منظور از فاقد الکل، به این معنی نیست که در فرمولاسیون محصولات آرایشی و مراقبت از پوست از هیچ نوع الکلی استفاده نشده است. طبق توضیحات گفته شده، در محصولات شاربوت فقط از الکل نوع خوب در محصولات خود استفاده می کند. دوز استفاده شده از الکل نوع خوب به گونه ای است که برای پوست مفید بوده و علاوه بر خواص نگه‌دارنده ای که دارد، مرطوب کننده بوده و احساس خوشایندی به پوست شما نیز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *